خاصيت فوق العاده شاهدانه براي سلامتي، پوست و مو

۲ بازديد

شاهدانه حاوي مقادير چشمگيري آمينو اسيدهاي متيونين و سيستئين، و نيز ميزان زيادي آرژنين و گلوتاميك اسيد است. به خاطر اينكه شاهدانه پروفايل خوبي از اسيدهاي چرب امگا ۳ و ۶ دارد مي تواند به طور طبيعي سطح التهاب در بدن را كاهش دهد و سيستم ايمني را تقويت نمايد. شاهدانه منبع خوبي از پروتئين و امگا ۳ بوده و به بهبود گردش خون، تقويت سيستم ايمني بدن و كاهش التهاب در بدن نوزادان و كودكان كمك مي كند.

شاهدانه حاوي مقادير چشمگيري آمينو اسيدهاي متيونين و سيستئين، و نيز ميزان زيادي آرژنين و گلوتاميك اسيد است. به خاطر اينكه شاهدانه پروفايل خوبي از اسيدهاي چرب امگا ۳ و ۶ دارد مي تواند به طور طبيعي سطح التهاب در بدن را كاهش دهد و سيستم ايمني را تقويت نمايد. شاهدانه منبع خوبي از پروتئين و امگا ۳ بوده و به بهبود گردش خون، تقويت سيستم ايمني بدن و كاهش التهاب در بدن نوزادان و كودكان كمك مي كند. روغن شاهدانه مانند خود شاهدانه حاوي پروتئين هايي است كه خشكي مو ها را در درجه اول برطرف مي كنند و مهم تر از آن مو را بسيار نرم مي كند. گلهاي ماده عموماً همان وضع گلهاي نر را دارند با اين تفاوت كه بدون دارا بودن دمگل مشخص ، در بغل براكته هايي شبيه به برگ جاي مي گيرند. به طور كلي عليرغم گسترده بودن خواص شاهدانه، مصرف زياد و طولاني مدت شاهدانه به ويژه خود گياه ميتواند موجب بي تفاوتي و اختلال شخصيتي شود. فيبر نامحلول حجم مدفوع را زياد ميكند و ممكن است براي عبور خوراكي و مواد زائد از روده مفيد باشد. فيبر محلول مادهاي ژلمانند در روده ايجاد ميكند، و منبعي ارزشمند از مواد مغذي براي باكتريهاي گوارشي سودمند است، و ممكن است جهشهاي ناگهاني قند خون، و ميزان كلسترول را كاهش دهد.

مطالب مرتبط: http://medicinal-plants.monoblog.ir/post-1.html

منابع كامل پروتئين در قلمرو گياهان بسيار نادر است، چون اغلب گياهان فاقد آمينو اسيد ليزين هستند. پروتئين و آنزيمهاي موجود در دانههاي بدون پوست شاهدانه، از آن جا كه موجب كاهش ورم و التهاب ميشود كمك خوبي براي مبتلايان به آرتروز و همچنين درد مفاصل محسوب ميشود. شاهدانه كه به نام هاي ويد يا كنف هم شناخته مي شود گياهي يك ساله با دانه هاي ريز و روغني است. گياهان نر و ماده تا زمان گلدهي شبيه يكديگرند ولي در زمان گلدهي گياهان نر زرد شده و از بين مي روند ولي گياهان ماده براي يك ماه ديگر هم زنده مي مي مانند. خوردن مقدار معمول شاهدانه در دوران بارداري بلامانع است ولي زياده روي در مصرف آن و يا گياه آن ممنوع است. خوردن برگ آن رطوبت هاي معده را خشك مي كند و شكم را مي بندد وقبض مي كند و ترشح ادرار را زياد مي كند. خوردن برگ شاهدانه رطوبتهاي معده را خشك ميكند. فيبر موجود در شاهدانه به سم زدايي دستگاه گوارش و بهبود هضم كمك كرده و براي درمان باد و نفخ معده، يبوست و گرفتگي معده مفيد است. بهطور خلاصه: شاهدانه كامل حاوي مقادير زيادي فيبر محلول و نامحلول است، كه براي سلامت گوارش مفيد است.

دانه هاي ريز و يكدست شاهدانه كه بافتي نرم و طعمي شبيه آجيل دارند، بسيار پرطرفدار هستند. اگر فردي تنها ميوه، سبزيجات، آجيل ها و دانه ها را مصرف كند نسبت اسيد چرب امگا۳ به امگا ۶ در حد اعتدال باقي مي ماند و نيازي به انجام اين بحث نيز نخواهد بود. به عنوان آجيل استفاده كرد. از آنجايي كه شاه دانه داراي ۸ اسيد آمينه ضروري براي بدن است به عنوان يك منبع پروتئين كامل شناخته شده و به ايجاد بافت هاي جديد در بدن و تقويت توده عضلاني در بدنسازان كمك مي كند. هضمشوندگي پروتئين كنف نيز بسيار خوب است - بهتر از پروتئينهاي بسياري از غلات، مغزها، و حبوبات است. در پژوهشي دربارهي زنان مبتلا به سندروم پيش از قاعدگي، مصرف ۱ گرم اسيدهاي چرب ضروري (شامل ۲۱۰ ميليگرم اسيد گاما لينولنيك) در روز به كاهش چشمگير در علائم انجاميد. اسيدهاي چرب ضروري موجود در شاهدانه كمك به تقويت سيستم ايمني مي كند. مقادير بالاي اسيد هاي چرب امگا 3 و اسيد گاما لينولنيك موجود در شاه دانه خام باعث تقويت سيستم ايمني بدن شده و براي پيشگيري و درمان سرطان مفيد مي باشد. اسيدهاي چرب امگا 3 موجود در شاهدانه خطر بروز آريتمي را كاهش داده و آرژنين كه در بدن به اكسيد نيتريك تبديل مي شود باعث رقيق شدن خون مي شود.

شاهدانه يكي از مغذي ترين و قابل هضم ترين مواد غذايي است كه سرشار از پروتئين ها ،اسيد هاي آمينه ضروري و اسيدهاي چرب مورد نياز بدن است. اسيد آمينه ها ، پروتئين توليد كرده و از اين جهت تامين انرژي مورد نياز بدن را انجام مي دهند تا بدن قوي بماند . محققان دانشگاه روستوك، آلمان مي گويند كه كانابينوئيد هاي موجود در برگ شاه دانه مي تواند رشد سرطان و متاستاز را در بدن كاهش دهد. اين باور وجود دارد كه چربي اين گياه براي جلوگيري از انواع بيماريهاي قلبي مفيد است. ساز و كار دقيق شاهدانه مشخص نيست، اما اين فرض وجود دارد كه اسيد گاما لينولنيك موجود در آن ميتواند عدم توازن هورموني، و تورم ناشي از يائسگي را برطرف كند. خواص شاهدانه به دليل وجود اسيد هاي چرب ضروري و فيبر و پروتئين و مواد معدني مختلف بسيار مفيد است. همچنين شاهدانه يك منبع كامل براي پروتئين محسوب ميشود، كه يعني تمام آمينو اسيدهاي ضروري را فراهم ميكند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.